Autisme Beleven in Twente

Afgelopen zaterdag heeft het Overstap team in het kader van deskundigheidsbevordering deelgenomen aan het Congres “Autisme Beleven in Twente” op de universiteit van Twente in Enschede.

Een van de onderwerpen was de Ebla methode. Na een plenaire lezing werden verschillende workshops bijgewoond op het gebied van gehechtheidsontwikkeling en autisme. Een leerzame dag!

Ebla gaat ervan uit dat iemand met autisme dezelfde opeenvolgende stappen van de gehechtheidsontwikkeling doorloopt als iemand die zich gemiddeld ontwikkelt, maar dat dit proces begint met een achterstand en langzamer verloopt.
Een baby die zich gemiddeld ontwikkelt, zal zich vlak na de geboorte meestal direct richten op het stemgeluid van de gehechtheidspersoon en wat later op de gehechtheidspersoon zelf. Hij zal zich, met behulp van zijn opvoeders, vanuit zichzelf gaan ontwikkelen en “leeftijdsadequaat” steeds de volgende ontwikkelingsstap van de gehechtheid doorlopen.

Iemand met autisme wordt over het algemeen met een achterstand in de gehechtheid geboren. Een baby met autisme richt zijn aandacht direct na de geboorte nog niet vanuit zichzelf op het stemgeluid van de gehechtheidspersoon of de gehechtheidspersoon zelf. Hij zal voornamelijk belangstelling hebben voor omgevingsgeluiden, voorwerpen, bewegende beelden of natuurkundige verschijnselen. Ook zal iemand met autisme, door het langzamere verloop van het gehechtheidsproces, zich veel langer in een ontwikkelingsstap bevinden dan gemiddeld. Het verschil met een gemiddelde gehechtheidsontwikkeling wordt steeds groter.

Bij autisme ontwikkelt de gehechtheid zich niet vanzelf. Actieve nabijheid is noodzakelijk om stappen te zetten in de gehechtheidsontwikkeling. Zonder actieve nabijheid kan de gehechtheidsontwikkeling al op jonge leeftijd ernstig worden belemmerd of zelfs stil komen te staan. Hierdoor wordt de achterstand nog groter.

Bron Ebla.nl

Vragen? Laat u terug bellen

×