Wat gebeurt er als jouw vaste hulp opeens via een andere organisatie moet worden geregeld? En hoe voelt dat als je juist houdt van duidelijkheid en structuur? Voor Joost, een inwoner van Hengelo met autisme, zorgde de verandering van gemeentelijke zorg naar Wijkracht Hengelo voor veel spanning. Gelukkig bleef zijn begeleiding via De Overstap doorgaan. Samen met zijn begeleider Valerie en vestigingsmanager Maaike Oostrik deelt hij zijn verhaal.
Op de foto van links naar rechts: Maaike, Valerie en Joost.
Wat doet De Overstap?
De Overstap in Hengelo biedt ambulante begeleiding, coaching en re-integratie. De ambulante ondersteuning is voor mensen die thuis begeleiding nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven wonen en actief te blijven meedoen in de samenleving.
Onrust bij verandering van zorg: hoe gaat dat in de praktijk?
Sinds 1 januari 2025 loopt het aanvragen van zorg en ondersteuning niet meer via de gemeente, maar via Wijkracht Hengelo. Joost was een van de eersten met een nieuwe indicatie. ‘Dat was best spannend,’ vertelt hij. ‘De communicatie was niet altijd helder en dat leverde stress op. Zeker voor mij, want ik heb behoefte aan duidelijkheid.’
Joost heeft een autismespectrumstoornis (ASS). Dat betekent dat zijn hersenen informatie op een andere manier verwerken. Veel mensen met ASS hebben baat bij structuur en voorspelbaarheid. ‘Daarom was de overgang naar Wijkracht Hengelo voor mij ook zo lastig. Het was ineens anders en ik wist niet precies wat dat voor mij betekende.’
Gelukkig bleef de zorg gewoon doorgaan
Ondanks de spanning bleek de overgang achteraf soepel te verlopen. ‘Achteraf gezien was mijn onrust nergens voor nodig,’ zegt Joost met een glimlach. ‘Alles liep door, er veranderde niets aan mijn begeleiding, Valerie bleef gewoon komen.’
Maaike vult aan: ‘De samenwerking met Wijkracht Hengelo verloopt steeds beter. Vraagverheldering doen we nu vaak samen. De drempel om bij ons terecht te komen is lager geworden. We willen nog wel meer zichtbaar zijn in de wijkcentra, maar de lijnen zijn nu al korter. We kunnen sneller schakelen met andere zorgorganisaties als dat nodig is.’
De rol van Valerie
Valerie is al langere tijd de vaste begeleider van Joost. ‘Ik help hem bij praktische dingen, zoals het openen van post of het regelen van het huishouden. Maar ook bij het structureren van de week,’ legt ze uit. ‘En soms is het gewoon een luisterend oor.’
Joost knikt. ‘Ja, en ik zie er ook niet tegenop als ze komt. Dat is belangrijk voor mij. Soms wil ik even sparren of ergens over praten, en dan is zij er. Zonder druk.’
Wat als die begeleiding wegvalt?
Joost denkt even na. ‘Dat weet ik niet precies. Maar ik weet wel dat ik dan sneller zenuwachtig word. Dan klap ik dicht. Ik hou van vastigheid, en Valerie hoort daar inmiddels bij. Ze begrijpt me en ik hoef het haar niet meer uit te leggen. Dat geeft vertrouwen.’
Toegankelijke zorg, korte lijnen
Vestigingsmanager Maaike Oostrik kijkt positief naar de verandering in het zorglandschap. ‘We werken nu veel nauwer samen met Wijkracht Hengelo,’ vertelt ze. ‘Vraagverheldering doen we nu samen. De lijnen zijn korter, en dat maakt het makkelijker voor mensen om snel bij ons terecht te kunnen.’
Volgens Maaike is er nog winst te behalen. ‘We zouden bijvoorbeeld graag meer zichtbaar willen zijn in de wijkcentra van Wijkracht Hengelo. Zo kunnen we mensen nog sneller helpen. Het is nu al bijna drempelloos. Een gesprek kan altijd, en we kunnen snel schakelen met andere instanties. Stel dat iemand naast onze begeleiding ook nog iets anders nodig heeft, dan regelen we dat samen. Vroeger was dat ingewikkelder.’
Samen vooruit
Joost kijkt nu met rust terug op de overgang. ‘Het was even spannend, maar ik ben blij dat het goed is gegaan. En ik ben vooral blij dat Valerie er nog is. Zo kan ik gewoon mijn leven blijven leven.’
Want uiteindelijk wil iedereen graag zichzelf kunnen zijn – met een beetje ondersteuning op de momenten dat het nodig is.
Voor vragen neem gerust contact met ons op.
Bron: gemeente Hengelo/ welkom-in-Hengelo