Opscheppen houd ik niet van!

Hoe vertel ik dan waar ik goed in ben?
Pas geleden had ik een klant bij mij aan tafel zitten; hij mocht op gesprek! Het was voor het eerst in 15 jaar dat hij een sollicitatiegesprek had. Alle reden om je dus goed voor te bereiden. Samen met hem besprak ik welke vragen hij zoal zou kunnen verwachten in een eerste gesprek. Bijvoorbeeld: Waar bent u goed in? ‘He bah’, zegt hij tegen mij, ‘ik hou daar niet van om over mezelf op te scheppen’. Ik begrijp dat wel, het past niet bij onze nuchtere Hollandse mentaliteit. Maar toch is het belangrijk om te laten zien en te vertellen waarom jij voor het bedrijf hebt gekozen en waarom zij nu juist jou moeten hebben! Als je dan toch iets over jezelf moet vertellen is het handig hier een hulpmiddeltje voor te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld heel goed met de STAR-methode. Deze methode leren wij onze klanten in een begeleidingstraject te begrijpen en gebruiken tijdens de sollicitatieprocedure. Hieronder legt Jolande Blankenvoorde uit hoe deze methode werkt.

 

STAR METHODE

De letters STAR staan voor:

S = Situatie
Je gaat op zoek naar een situatie in je (werk)verleden waarin je kunt laten zien dat je ( bijvoorbeeld) daadkrachtig was. Probeer die situatie in gedachten weer voor je te nemen. Beschrijf dan in het kort hoe het zat.

Vind je het lastig om zelf iets te verzinnen?
Stel je bij de stappen maar eens de volgende denkbeeldige situatie voor : Iedereen op jouw afdeling twijfelde om eens alles goed op te ruimen. Niemand had er zin in, maar ergerde zich wel aan alle rommel die dagelijks bleef liggen.

T = Taak
Vertel dan jouw taak of rol binnen die situatie.
Je werkt in een klein team en iedereen is altijd te druk met van alles en nog wat.

A = Actie
Benoem daarna de zaken die je toen hebt gedaan om het probleem op te lossen, dus de acties.
Ondanks dat je enorm druk was heb je toch tijd vrijgemaakt om eens goed op te ruimen.

R = Resultaat
Een STAR is pas compleet en overtuigend als het resultaat ook wordt benoemd. Hoe heb je het opgelost? Wat was de conclusie? Wat vonden anderen (klant, collega’s of leidinggevende) ervan?

5 tips voor een geslaagde STAR
• Werk vóór een gesprek drie belangrijke kwaliteiten uit die nodig zijn voor de functie (kijk hiervoor in de vacaturetekst). Zoek naar situaties binnen de laatste drie tot vijf jaar. Hoe actueler, hoe beter.
• Ga in je hoofd de vier letters af, als je over een kwaliteit praat en laat je gesprekspartner zien dat je goed voorbereid bent.
• Belangrijk, wijd niet teveel uit per onderdeel. Houd het kort en krachtig, niet meer dan vijf zinnen per onderdeel. De interviewer bepaalt of hij/zij er meer over wil horen.
• Bluf niet en vertel zeker geen leugens of halve waarheden. Gebruik voorbeelden van echte situaties, geen denkbeeldige.
• Heb je geen of nog niet zo veel werkervaring? Gebruik situaties uit je opleiding of andere activiteiten, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of sportclub.

Binnenkort een sollicitatiegesprek?
Als je deze methode gaat toepassen, oefen dan een aantal keren van tevoren (hardop) met de methode. Oefen daarna nog eens met je partner of een goede vriend. Pas als je de techniek goed onder de knie hebt, zal je merken dat het je helpt. Succes!!

Heb jij nog aanvulling op bovenstaande of andere tips voor mij? stuur mij een berichtje. Mocht je andere vragen hebben mag je natuurlijk ook reageren.

Jolande Blankenvoorde
Re-integratieconsulent/jobcoach
j.blankenvoorde@overstap.nl

Vragen? Laat u terug bellen