Ontspannen op vakantie

Met de vakanties weer in het vooruitzicht is het belangrijk om stress te voorkomen en ontspannen op vakantie te gaan.
Stresssituaties voor honderd procent vermijden, is bijna onmogelijk. Maar je kunt je er wel weerbaarder tegen maken. Het gaat erom de stress te managen.

Een stresssituatie roept bij de ene mens allerlei ongewenste reacties op, terwijl een ander vrolijk doorgaat met de dingen die gedaan moeten worden. Die laatste groep mensen blijkt een aantal overeenkomstige kenmerken te hebben. Ze zijn optimistisch, hebben vertrouwen in hun eigen kunnen en ze zijn ervan overtuigd dat zij de omstandigheden kunnen beïnvloeden.

De stressgevoelige mens heeft vaak een heel groot (te groot) verantwoordelijkheidsgevoel en een grote prestatiedrang. Om goed inzicht te krijgen in gebeurtenissen of situaties die bij jou veel stress oproepen, kun je een stressdagboek bijhouden. Hierin noteer je bijvoorbeeld enkele weken hoe je je op bepaalde momenten van de dag voelt. Noteer ook hoe je reageert als er iets gebeurt wat bij jou veel stress oproept. En hoe je op die situatie reageert. Om beter bestand te zijn tegen stress, kun je je lichamelijk en geestelijk sterker maken.

Hieronder enkele tips die hierbij wellicht kunnen helpen:
–  Sporten helpt je je spieren te ontspannen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die veel sporten, minder heftig reageren op stressoren.
–  Datzelfde geldt voor ontspanningsoefeningen als yoga en meditatie.
–  Door gezond te eten en weinig te roken en te drinken ben je beter bestand tegen ziekten.
–  Mix werken en nietsdoen. Neem geregeld een pauze waarin je even helemaal niets of totaal iets anders doet. Want ook afwisseling van werktaken voorkomt stress.
–  Realiseer je dat niemand perfect is. Iedereen maakt fouten.
–  Het is leuk als mensen je aardig vinden, maar niet als dat ten koste van jezelf gaat. Kom voor jezelf op en zeg nee als je iets niet wilt of kunt doen.
–  Trek tijdig aan de bel als je voelt dat de spanning teveel wordt. En roep hulp in van collega’s, vrienden en familie of professionele hulpverleners. Vraag hulp, bijvoorbeeld bij een coach als jij er zelf niet uit kunt komen.

We wensen je alvast een ontspannen vakantie.

Gert.

 

Vragen? Laat u terug bellen