quote

Er bestaan geen domme vragen

Veel gestelde vragen

Loopbaanbegeleiding

Wat is loopbaanbegeleiding?

Loopbaanbegeleiding of coaching is in eerste instantie het achterhalen wie je bent, wat je graag zou willen en waarom dat is. En dát gericht op je loopbaan. Vanuit de uitkomst daarvan wordt er met loopbaanbegeleiding aan gewerkt om jouw wens te verwezenlijken.

Meestal komt dit voor wanneer iemand tegen problemen aanloopt in z’n loopbaan. Denk daarbij aan gedwongen ontslagen, verdwijnen van een functie, faillissement of simpelweg dat je niet op de juiste plek zit. Het is goed voordat je op zoek gaat naar een loopbaanbegeleider, om eens met de mensen in je omgeving te praten over wat er aan de hand is op je werk.

Er zijn een aantal modules die je doorloopt met loopbaanbegeleiding. De meest intensieve is de persoonlijkheids- of interessetest . Samen met de loopbaancoach worden er vragen gesteld waarbij men op zoek gaat naar antwoorden op het gebied van je werk.  In een persoonlijkheidstest krijg je vragen en opdrachten en kom je wekelijks of tweewekelijks bij de loopbaancoach langs voor een coachingsgesprek. Lees meer

Wat is loopbaancoaching?

Wat is  loopbaancoaching nu eigenlijk? Wanneer heb je een loopbaancoach nodig? Om hierop antwoord te geven hebben we de volgende vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat vind je van je carrière?
  • Heb je plezier in je werk?
  • Haal je het maximale uit jezelf?
  • Doe je werk dat bij jou past?
  • Wat zijn je carrièredoelen?
  • Als je thuis komt van werk, krijg je daar energie van of ben je juist uitgeput?

De taak van een loopbaancoach is het helpen van mensen die meer succes willen behalen met hun loopbaan.

Wat is Loopbaanadvies?

Per kandidaat is de vraag anders wanneer hij of zijn zich aanmeldt, echter staan de volgende 3 vragen centraal:

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?

Wanneer je hier goed antwoord op weet te geven, dat is het makkelijk om je loopbaan te sturen. Echter hebben kandidaten vaak moeite om antwoord te geven op deze vragen omdat ze het antwoord gaandeweg kwijt zijn geraakt. Of het kan zijn dat ze hier nog nooit eerder bij stil zijn gestaan. Met behulp van deze antwoorden brengen wij een advies uit om vervolgens de resultaten en het proces uit te zetten.

Wanneer het vraagstuk van een kandidaat te zwaar is zal de loopbaancoach hem adviseren andere hulp in te schakelen. Lees meer

Wat is het verschil tussen een loopbaancoach en een loopbaanadviseur?

Een loopbaancoach of loopbaanadviseur is bijna hetzelfde. Met loopbaancoaching is er meer focus op de begeleiding. Met loopbaanadvies gaat het eerder om de resultaten van het proces. Een loopbaancoach is ook een adviseur en andersom.

Voor wie is loopbaanbegeleiding?

Iedereen kan baat hebben bij loopbaanbegeleiding. Het maakt niet uit of je werknemer bent of een ondernemer. De grootste doelgroep die voor loopbaanbegeleiding kiezen zijn tussen de 30 en 45 jaar oud met een sociaal druk leven. Ten alle tijden wanneer iemand eraan denkt of zijn of haar baan nog wel geschikt is, of als iemand een carrière switch wil maken is het nuttig om eens met een loopbaancoach te praten.

Wanneer schakel je een loopbaancoach in?

Dat is een vraag die we vaak gesteld krijgen. We hebben gemerkt in de jaren dat we actief zijn in de markt dat mensen verschillende doelen hebben met hun carrière. Niet iedereen volgt het traditionele carrière pad.

Wanneer je merkt dat het allemaal niet meer zo lekker loopt tijdens je loopbaan, dan is het heel belangrijk om hierbij stil te staan en jezelf af te vragen of je wel doet wat je wilt doen. Vaak zijn mensen achteraf te laat om te realiseren dat ze toch een andere weg in hadden moeten slaan dan vooraf gedacht. Het is ook niet makkelijk, maar daarbij is goed loopbaanadvies van belang.

Tijdens onze trajecten kijken we naar jouw doelen en gaan we onderzoeken hoe we jouw doelen gaan bereiken. Mochten deze doelen nog niet helemaal duidelijk zijn, dan gaan we samen met jou aan de slag om deze te formuleren.

Wat doet een loopbaancoach?

De taak van een loopbaancoach is het helpen van mensen die meer succes willen behalen met hun loopbaan. Wanneer iemand komt met een vraag over zijn of haar loopbaan, wordt er goed geluisterd en de juiste vragen gesteld om te kijken waar de behoefte ligt en wat het probleem op dit moment is. Het is belangrijk dat de kernvraag naar boven komt en de coach gaat aan de slag om dit te bereiken. Vervolgens wordt er samen gekeken naar de gewenste toekomstige situatie. Wat wil je bereiken? Wat is jouw doel met coaching? Dan pas kan er worden gekeken hoe een doel vertaald wordt naar een concreet plan.

Een goede loopbaancoach helpt jou om zelf met de antwoorden te komen op kritische vragen. Dankzij kennis en expertise van een loopbaancoach zal  het inzicht van een kandidaat worden vergroot. In sommige gevallen wordt er gebruik gemaakt van een loopbaantest. Met behulp van een test, welke bestaat uit verschillende vragen, kan snel inzicht worden verkregen in iemand zijn interesses, vaardigheden en persoonlijkheid.

Daarnaast kan een coach ook vertellen wat is opgevallen bij de kandidaat tijdens de coaching. Dit om te helpen om een kandidaat bewust te maken van eigen handelingen en gedrag. Hoe meer bewustzijn, hoe meer men zelf de touwtjes in handen heeft om te veranderen in de richting van het gewenste doel.

De resultaten van het loopbaantraject of loopbaangesprek worden meestal geformuleerd in een rapport.

Hoe lang duurt een loopbaantraject?

Een loopbaantraject heeft een doorlooptijd van gemiddeld 3 maanden en bestaat uit 6-7 coaching bijeenkomsten van 1,5 uur

Wat kost loopbaanbegeleiding?

Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend en gratis.

Wanneer je door jouw werkgever bent aangemeld lopen de kosten via je werkgever en heb je hier niets mee van doen. Daarnaast zijn er meerdere subsidie regelingen(SLIM-regelingNL leert door) waarbij je een groot deel of zelfs volledig de kosten vergoedt kan krijgen. Hier zitten vaak wel voorwaarden aan verbonden.

 

Wat leer ik tijdens een loopbaantraject?

Gedurende het traject ontdek je wat je drijfveren zijn en wat er voor jou toe doet. Je hebt inzicht in je talenten, kwaliteiten en ambities op het gebied van werk. Ook weet je waar je energie van krijgt en wat juist energie kost.

Wat wordt er van mij verwacht tijdens een loopbaantraject?

Het slagen van een traject met jouw loopbaanbegeleider is mede afhankelijk van jouw eigen motivatie en inzet. Naast elke 2 weken een coachsessie van 1,5 uur wordt er van je verwacht dat je thuis met oefeningen opdrachten aan de slag gaat. De uitkomst van deze oefeningen en opdrachten worden besproken tijdens de coachsessies.

Zal loopbaanbegeleiding mij een nieuwe baan opleveren?

Met de uitslagen van het traject heb je nieuwe inzichten en weet je waar jouw talenten en mogelijkheden liggen.

Het kan zijn dat er na het volgen van een loopbaantraject behoefte is aan bemiddeling naar werk op de externe arbeidsmarkt.

De Overstap kan je hierin verder begeleiden door bijvoorbeeld een Naar Werk traject in te zetten. Deze begeleiding bestaat uit een sollicitatietraining op maat en actieve bemiddeling naar werk wat de kans op een nieuwe baan vergroot.

Krijgt mijn werkgever te horen dat ik een loopbaantraject volg?

Nee, je werkgever krijgt van ons niet te horen dat je een loopbaantraject bij ons volgt. Je kan daarom zelf een loopbaantraject bij ons aanvragen zonder dat je werkgever hiervan op de hoogte is.

Je werkgever kan ook voor jou loopbaanbegeleiding aanvragen. Je werkgever krijgt niks te horen over de inhoud van jouw loopbaantraject. Het loopbaantraject is namelijk een proces tussen jou en de loopbaanbegeleider. Onze loopbaanbegeleiders hebben daarnaast een geheimhoudingsplicht en houden zich hier ook aan.

Wanneer het wenselijk is van jouw kant uit, kan er een overleg samen met je werkgever gepland worden.

Met welke vragen kan ik bij mijn loopbaanbegeleider terecht?

Onze loopbaanbegeleiders kunnen je helpen wanneer je rondloopt met deze vragen:

  • Ik vind mijn huidige werk niet meer boeiend, maar wat dan wel?
  • Ik wil stilstaan bij mijn carrière, is dit nog wat ik jaren wil blijven doen?
  • Ik loop tegen problemen aan op mijn werk, hoe los ik dit op?
  • Help, ik word gedwongen ontslagen!
  • Mijn functie verdwijnt, wat nu?
  • Ik wil graag doorgroeien, maar welke functie past bij mij?
  • Ik heb het gevoel dat ik meer kan dan ik nu mag en laat zien op mijn werk, hoe los ik dat op?
  • Ik wil graag andere carrière mogelijkheden onderzoeken, hoe pak ik dat aan?

De Overstap reikt oplossingen voor iedereen aan, ongeacht je leeftijd of opleidingsniveau. Het is namelijk nooit te laat om van baan te wisselen waarin je jouw passie en ambitie kunt waarmaken. Bovendien is het ook niet altijd nodig om een volledig nieuwe start te maken, soms kan je al een enorm verschil bereiken door enkele weloverwogen aanpassingen door te voeren.

Hoe ziet een loopbaantraject eruit?

Ieder traject met een loopbaanbegeleider wordt op maat gemaakt. Samen met jouw loopbaanbegeleider wordt jouw traject samengesteld aan de hand van jouw vragen en behoeften.

Na het intakegesprek gaat de loopbaanbegeleider van De Overstap aansluitend een plan van aanpak opstellen waarin we beschrijven hoe jouw traject het beste aansluit bij je wensen en eisen, hoe we één en ander gaan aanpakken en wanneer we verwachten het doel te bereiken.

Elke 2 weken heb je gemiddeld een coachsessie met jouw loopbaanbegeleider. Tijdens deze sessies werk je aan jouw doelstellingen door middel van gesprekken, reflectie-oefeningen en opdrachten. Je zal constant reflecteren op jouw eigen doel: ben je op de goede weg?

In het laatste gesprek reflecteer je samen met je loopbaanbegeleider op het traject en het proces. Zijn jouw doelen behaald? Hoe ver ben je en wat wil je nog aanpakken in de toekomst?

Het kan zijn dat er na het volgen van een loopbaantraject behoefte is aan bemiddeling naar werk op de externe arbeidsmarkt. De Overstap kan je hierin verder begeleiden door bijvoorbeeld een Naar Werk traject in te zetten. Deze begeleiding bestaat uit een sollicitatietraining op maat, loopbaantest en actieve bemiddeling naar werk.

Bij de Overstap helpen wij jou graag. Meer weten? Neem contact op!

 

Loopbaanonderzoek

Wat is een loopbaanonderzoek?

Met behulp van een  loopbaanonderzoek wordt er uitgebreid gekeken naar wie je bent, wat je kunt (vaardigheden) en wat je graag zou willen. Er wordt dan voornamelijk gekeken naar jouw talenten, mogelijkheden, persoonlijkheid en vaardigheden. Dankzij het onderzoek krijg je een goed beeld van jouw capaciteiten, kwaliteiten, valkuilen en potentie.

De duur van een loopbaanonderzoek verschillend dit is afhankelijk van de testen die worden ingezet. Er worden meerdere gesprekken gevoerd om tijdens het onderzoek de juiste inzichten te krijgen. Naast de mondelinge toelichting ontvang je ook een schriftelijke samenvatting van het loopbaanonderzoek. Lees meer

 

Wat is het doel van een loopbaanonderzoek?

Het loopbaanonderzoek heeft het doel om inzicht te krijgen in de capaciteiten, persoonlijkheid, talenten, competenties en interesses van de betreffende medewerker. De persoon die het onderzoek afneemt, doet dat met behulp van online testen en tools. Het onderzoek geeft de medewerker inzicht om door te groeien in de richting die het meeste past bij diegene.

Wanneer kan een loopbaanonderzoek uitkomst bieden?

Ben je tevreden over het functioneren in je baan, maar wil je bijvoorbeeld onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor jou om verder door te kunnen groeien? Wellicht ben je wel toe aan een carrière switch of ben je enige tijd niet meer actief geweest op de arbeidsmarkt? Een loopbaanonderzoek kan dan ondersteuning bieden bij het vinden van de juiste zoekrichting om jouw doel te bereiken. Maar het kan ook uitkomsten bieden wanneer je tegen problemen aanloopt in je loopbaan. Denk daarbij aan gedwongen ontslagen, verdwijnen van een functie, faillissement of simpelweg dat je niet op de juiste plek zit.

Heb je een eigen bedrijf en wil je een goede inschatting kunnen maken of degene die op het punt staat je bedrijf over te nemen, geschikt is voor de overname? Ook dan kan een loopbaanonderzoek zinvol zijn. Met het onderzoek krijg je een beeld op welke gebieden de persoon de juiste kwaliteiten heeft en waar hij of zij zich nog verder zou moeten ontwikkelen.

Waarom gebruik maken van een loopbaanonderzoek?

Het is van belang je op de juiste functie zit. Maar wat nu als dit niet zo is? Weet je dan wat beter bij jou past en wat de mogelijkheden zijn om door te groeien of een andere richting te zoeken? Het loopbaanonderzoek biedt ondersteuning in het vinden van de juiste zoekrichting.

Door de krappe arbeidsmarkt wil je als werkgever jouw medewerkers zo veel mogelijk binden aan het bedrijf en het perspectief bieden dat ze zich binnen de organisatie verder kunnen ontwikkelen, passend bij de talenten en competenties. Stel je zou als werkgever moeten kiezen om te bepalen of een medewerker voldoende vaardigheden heeft om een andere functie binnen het bedrijf te vervullen? Dan geeft een loopbaanonderzoek daar de juiste inzicht in en weet je gelijk waar de medewerker zich nog verder kan ontwikkelen.

 

Re-integratie 2e spoor

Wat is re-integratie?

Helaas komt het voor dat een werknemer ziek wordt en dan ook meteen langdurig ziek is. Dit is zowel voor de werknemer nadelig als voor de werkgever en collega’s. Er wordt een arbeidskracht gemist die hard nodig is. Vanaf dat moment is het heel erg belangrijk dat er met alle hulp wordt gewerkt om de getroffen werknemer weer arbeidsfit te maken om te kunnen werken. Dit proces heet re-integratie.

Er zijn verschillende manieren om een zieke werknemer weer aan het werk te krijgen:

  • Re-integratie eerste spoor – Hiermee zal de zieke weer gewoon terugkeren naar zijn of haar baan. Eventueel naar een andere functie, maar wel bij de huidige werkgever.
  • Re-integratie tweede spoor – Het is niet meer mogelijk bij de huidige werk passend werk te krijgen maar wél bij een andere werkgever.

Samen met de werkgever moet er alles aan gedaan worden om snel weer aan het werk te gaan. Dit gebeurt altijd samen met de huidige werkgever. Hierbij worden er belangrijke stappen doorlopen en dat heet het re-integratietraject. Lees meer

Hoe ziet het re-integratietraject eruit?

Vanuit de overheid is de Wet verbetering poortwachter opgesteld om te zorgen voor een snelle en effectieve re-integratieproces. Hierin staat wat de werkgever en werknemer moet doen vanaf het moment dat de werknemer de ziekmelding doet. De volgende stappen zijn belangrijk:

  • Week 1: De werkgever meldt de zieke werknemer bij het UWV.
  • Week6: De bedrijfsarts maakt binnen zes weken een probleemanalyse.
  • Week 8: De werkgever stelt binnen 8 weken samen met de werknemer een Plan van Aanpak op.
  • Week 41; Ziekmelding UWV: Uiterlijk op de eerste werkdag van week 42 meldt de werkgever langdurige ziekteverzuim van uw werknemer bij het UWV.
  • Week 52 Eerstejaarsevaluatie: Na 52 weken kijken de werkgever en werknemer terug op de re-integratie in het 1e ziektejaar. Ligt de re-integratie nog op koers?
  • Week 87 – Is het niet gelukt om de werknemer aan het werk te krijgen? Dan moet de werknemer een WIA-aanvraag indienen bij het UWV.
  • Week 91: Eindevaluatie In week 91 vullen werkgever en werknemer samen het formulier Eindevaluatie in.
  • Week 93: uiterste termijn WIA-aanvraag. Uiterlijk in week 93 zorgt werkgever ervoor dat werknemer een kopie van het gehele re-integratieverslag heeft.
  • Week 104: WIA-uitkering: Als de WIA-aanvraag is toegekend aan uw werknemer na 104 weken ziekte dan volgt ontslag. Bij onvoldoende re-integratie-inspanningen moet werkgever het loon van uw werknemer nog een jaar doorbetalen en tevens zorg dragen voor de re-integratie.
Wat valt onder re-integratie?

Re-integratie komt bij bedrijven voor wanneer een medewerker langer ziek raakt waardoor er een langdurige ziekteverzuim dreigt en dat iemand arbeidsongeschikt wordt. Met re-integratie is het doel om medewerkers weer aan het werk te krijgen.

Dat kan op verschillende manieren. Je kunt een medewerker opnieuw aan het werk krijgen bij het huidige bedrijf (1e spoor), of bij een andere bedrijf (2e spoor) wanneer het niet lukt bij de huidige werkgever. Lees meer

Wat te doen bij langdurige ziekte?

In sommige gevallen lukt het niet om een medewerker aan het werk te krijgen bij arbeidsongeschiktheid. Er zijn gevallen waarbij een situatie ergers is dan vooraf verwacht. Maar wat kun je doen als iemand langdurig ziek is? Daarvoor is er hulp en ondersteuning bij re-integratie bij De Overstap.

Hulp bij re-integratie

Hulp bij re-integratie

Hulp en ondersteuning is belangrijker om re-integratie te laten slagen. Hoe langer iemand ziek is, hoe belangrijker begeleiding is. De eindverantwoordelijkheid voor re-integratie ligt in eerste instantie bij de werkgever.

Onder re-integratie valt dan ook het volledig begeleiden, ondersteunen en helpen van de werknemer om weer aan het werk te kunnen gaan. Dat kan ook betekenen dat een medewerker onder behandeling kan komen bij een arts specialist of therapeut. Als iemand verzekerd is kan diegene zijn of haar verzekering inschakelen. En aan de andere kant kan een bedrijf een arbodienst hebben die hulp en ondersteuning biedt. Een medewerker zal dan vanuit de arbodienst verschillende specialisten kunnen spreken om te bepalen wat er nodig is om iemand weer aan het werk te krijgen. Dat is het belang van goede re-integratie.

De Overstapt heeft kennis en ervaring in het veld als het gaat om re-integratie. Zowel 1e en 2e spoor re-integratie, maar vooral voor mensen die moeilijk aan het werk kunnen met een langdurige 2e spoor re-integratie situatie.

Wat is het verschil tussen re-integratie spoor 1 en 2

In het eerste ziekte jaar hebben werknemer en werkgever de verantwoordelijkheid om de werknemer zo snel als mogelijk weer terug te laten keren op zijn werkplek. Mocht dat niet (geheel) lukken dan gaan ze op zoek naar een alternatief binnen het bedrijf. Dit kan zijn op een bestaande of op een nieuwe functie, dat hangt volledig af van de omstandigheden van de werknemer en de mogelijkheden die het bedrijf heeft. Dit is bepaald volgens de Wet verbetering poortwachter. Dit proces noemen ze het 1e spoor.

Stel het lukt niet om een medewerker bij de huidige werkgever arbeid te bieden dat passend is, dan zal de werkgever op zoek moeten gaan naar passend werk bij een ander bedrijf. Dit houdt 2e spoor re-integratie in. Dit proces begint in elk geval na 1 ziektejaar. Lees meer

 

Wat is 1e spoor re-integratie?

Er wordt in eerste instantie onderzocht of er passend werk aangeboden kan worden in het bedrijf van de huidige werkgever. Mocht het lukken om de bestaande functie te behouden dan gaat daar de voorkeur naar uit. Anderzijds kan er ook een andere beschikbare functie worden aangeboden. Het zou kunnen dat er aanpassingen getroffen moeten worden zodat de medewerker kan functioneren. Denk aan:

  • Een aangepaste werkplek
  • Andere werktijden
  • Een nieuwe functie
  • Extra begeleiding

Dit zal ook duidelijk in een plan van aanpak moeten worden omschreven zodat het voldoet aan de mogelijkheden die de werknemer op dat moment heeft. Dit is dan ook meteen duidelijk voor het  UWV en is het aantoonbaar wat er aan re-integratie gedaan wordt.

Wat is 2e spoor re-integratie?

Nadat het 1e spoor traject is uitgevoerd en het blijkt dat de zieke werknemer niet meer aan het werk kan bij de huidige werkgever, dan zal het 2e spoor re-integratietraject worden gestart. Dan gaat de werkgever dus op zoek naar werk bij een ander bedrijf voor de werknemer. Dit zal worden vastgelegd in het re-integratiedossier. Als eerst wordt er een arbeidsdeskundige of een bedrijfsarts ingeschakeld om te bepalen wanneer het nodig is om een 2e spoor re-integratietraject te starten maar ook om de mogelijkheden en beperkingen van de werknemer te bepalen.

Re-integratiebureau De Overstap is gespecialiseerd in re-integratie 2e spoor en helpt werkgevers om haar werknemers te laten integreren in een functie bij een nieuwe werkgever. Wij werken nauw samen met bedrijfsartsen, het UWV, arbeidsdeskundigen, gemeenten en arbodienstverleners.

Wat kan je doen om snel te re-integreren?

Hoe zorg je voor een snelle re-integratie? Bekijk hier een aantal tips voor werkgevers:

  • Start zo snel mogelijk wanneer de re-integratie bekend is over welke functionele mogelijkheden de zieke nog beschikt.
  • Kijk vooral wat de werknemer nog wél kan en denk hierin mee.
  • Win advies in bij de aangesloten arbodienst of een re-integratiebedrijf.
  • Laat een Plan van Aanpak nakijken door een re-integratiebureau.
  • Informeer bij het UWV, welke subsidies en voorzieningen er worden aangeboden.
  • Mocht er geen ander werk zijn, werk dan samen met andere bedrijven voor geschikt werk voor de werknemer.

 

Jobcoaching

Wat is een Jobcoach?

Een jobcoach is een iemand die ondersteuning biedt aan werknemers met een beperking om bij een werkgever in een (betaalde) overeenkomst aan de slag te gaan. Er wordt gekeken naar de functie welke de werknemer uitvoert maar ook naar de werkplek en de werkomgeving en de mogelijkheden van de werknemer die de taken uit gaat voeren. Belangrijk is dat er een match is tussen de werknemer en het werkprofiel.  Er wordt vervolgens inzichtelijk gemaakt waar nog ondersteuning nodig is en hier worden coaching doelen aan gekoppeld. Lees meer

 

Wat doet een Jobcoach?

De jobcoach ondersteunt een werknemer op een werkplek. Hij/ zij kijkt niet alleen naar het vergroten van werknemersvaardigheden van de werknemer maar ook naar het versterken van bijvoorbeeld persoonlijke vaardigheden. Bijvoorbeeld als iemand het lastig vindt om hulp te vragen of weinig zelfvertrouwen heeft. De jobcoach bekijkt wat de sterke punten van de werknemer zijn en waar diegene zich nog verder in kan ontwikkelen en wat nodig is op de werkplek.

De jobcoach ondersteunt niet alleen de werknemer maar ook de werkgever. Hij kan de werkgever of de direct leidinggevende bijvoorbeeld voorzien van tips en adviezen in de begeleiding van de werknemer.

Om een goed beeld te kunnen krijgen en gerichte ondersteuning te kunnen bieden kan de jobcoach ook meewerken op de werkplek. Hij is dus aanwezig op de werkplek en ondersteunt de werknemer. Het doel van de jobcoaching (ook wel persoonlijke ondersteuning genoemd) is dat de werknemer zelfstandiger gaat werken en uiteindelijk samen met de werkgever en de leidinggevende kan functioneren zonder hulp van de jobcoach. Lees meer

 

Outplacement 

Wat is outplacement?

Outplacement is een dienst die door werkgevers worden verleend aan hun werknemers die ontslagen zijn. Met outplacement wordt ondersteuning geboden aan werknemers om nieuw werk te vinden. De HR afdeling wordt hiervoor ingeschakeld om outplacementtrajecten te starten. Mocht er geen HR afdeling aanwezig zijn, dan wordt een extern bureau ingeschakeld.

Outplacementdiensten worden betaald door de voormalige werkgever. Hierbij is te denken aan diensten zoals het beoordelen van een cv, het adviseren over het vinden van een nieuwe baan, begeleiden bij het sollicitatieproces en voorbereiden op sollicitatiegesprekken maar ook het inzetten van een beroepskeuze- of interessetest behoort tot de mogelijkheden. Hierbij komt onder andere persoonlijke coaching en sollicitatietraining aan bod. Lees meer

Hoe ziet een outplacementtraject eruit?

Een outplacementtraject  bestaat uit verschillende onderdelen. Per situatie kan een outplacementtraject er anders uit zien. Echter geven we hierbij een globale standaard van hoe een outplacementtraject eruit ziet.

Intakegesprek en trajectplan opstellen

Tijdens het intakegesprek wordt er samen gekeken naar de mogelijkheden die er zijn om outplacement succesvol te laten verlopen. Gesprekken vinden plaats met zowel werkgever als werknemer. Er wordt gesproken wat de wensen zijn van de kandidaat en er wordt geïnventariseerd wat de mogelijkheden en competenties zijn van een kandidaat. Met behulp van de intake wordt er een trajectplan opgesteld.

Verwerking van het ontslag

Wanneer iemand ontslagen worden heeft dit een grote impact. Daarom is het belangrijk om het ontslag eerst goed te verwerken voordat er wordt gewerkt aan outplacement. Met behulp van begeleiding wordt er gewerkt aan de verwerking van het ontslag en het vertrouwen in eigen kunnen.

Zelfanalyse en training

Tijdens het proces van zelfanalyse en trainingen wordt er eerst in kaart gebracht welke kwaliteiten en vaardigheden een kandidaat heeft. Er wordt gekeken waar mogelijkheden liggen en persoonlijke doelstellingen worden eveneens in kaart gebracht.

Kwaliteiten in kaart brengen

Alle kwaliteiten van een kandidaat worden in kaart gebracht om goed te kunnen bepalen wat de kansen zijn van een nieuwe baan. Wie is de kandidaat, wat kan diegene en wat zou hij of zij graag willen? Om achter relevant informatie te komen, wordt er gebruik gemaakt van loopbaantesten, competentietesten en gesprekken.

Op zoek naar een nieuwe baan

Nu in kaart is gebracht wat de kwaliteiten zijn van een kandidaat en wat diegene graag zou willen, kunnen we aan de slag met het vinden van een nieuwe baan. Er worden hierbij sollicitatietrainingen gegeven en geholpen bij het sollicitatieproces. Daarbij wordt er ook uitleg gegeven hoe er gebruik gemaakt kan worden van het internet: LinkedIn, vacaturesites en etc.

De werknemer zal actief aan de slag moeten gaan om te zorgen dat er een sollicitatiegesprek plaats kan vinden. Ook ter voorbereiding op het gesprek kunnen kandidaten een training krijgen. Er wordt ondersteuning geboden in acquisitie en vacature analyse.

Lees meer

 

Wat zijn de voordelen van het aanbieden van outplacement aan werknemers?

Outplacementtrajecten zijn bedoeld om een emotionele en ongemakkelijke periode voor werknemers om te zetten in een kans.

Het is essentieel voor elke organisatie die te maken krijgt met ontslagen binnen het personeelsbestand om over een strategisch plan te beschikken. Dit moet een stappenplan zijn met daarin de ondersteuning van overgebleven medewerkers, vertrekkende medewerkers en HR-teams. Outplacementdiensten helpen het merk van een bedrijf te beschermen, helpen een negatieve ervaring om te zetten in een positieve en moedigen het resterende personeelsbestand aan om de verandering te omarmen.

Is een outplacement positief voor jouw bedrijf?

Een sterk werkgeversreputatie is cruciaal om het beste talent aan te trekken. Op de huidige arbeidsmarkt is dat belangrijker dan ooit te voren. Door ervoor te zorgen dat medewerkers die vertrekken zich onmiddellijk te laten concentreren op hun carrière, in plaats van op hun frustraties over het loslaten, verminder je de negatieve impact op jouw sociale reputatie aanzienlijk. Uit onderzoeken blijkt dat de juiste aanpak van outplacement de reputatieschade aanzienlijk vermindert.

Wat is de toekomst van outplacement?

De arbeidswereld verandert snel, net als de behoeften van bedrijven en medewerkers. Aanbieders van outplacementdiensten lopen voorop bij deze veranderingen met oplossingen om de uitdagingen van morgen aan te gaan. In plaats van te kijken naar wat werkte in een vervlogen tijdperk, hebben deze dienstverleners contact met HR medewerkers en de werknemers die ze vertegenwoordigen.

 

Doelgroepregister

Wat is een doelgroepregister?

Het  doelgroepregister is een landelijk register met gegevens van mensen die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit is een afspraak tussen de overheid en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn mensen die moeilijk werk vinden of behouden door een ziekte of handicap. UWV beheert dit doelgroepregister. Lees meer

 

Doelgroepregister en Wajong

Wanneer je een Wajonguitkering hebt, ben je automatisch ingeschreven in het doelgroepregister.
Wil je ook in het doelgroepregister worden opgenomen? Vraag dan een beoordeling werken met een voorziening aan via het UWV.

Wat is het doel van het doelgroepregister?

Werkgevers kunnen in het register bekijken of een kandidaat welke zij willen aannemen in het doelgroepregister staat in geschreven. Werkgevers hebben afspraken gemaakt met de overheid om banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Het doel van de banenafspraak is om zoveel mogelijk mensen met een beperking aan het werk te krijgen.

Wat zijn de voordelen voor de werkgever?

De werkgever heeft vele voordelen aan het doelgroepregister. Wanneer je wordt aangenomen, kan de werkgever gebruik maken van verschillende vergoedingen en regelingen. Dit maakt het voor de werkgever aantrekkelijker om jou aan te nemen. De werkgever krijgt hiervan een melding en kan er gekeken worden of de werkgever zich voldoet aan de quotumwet.

 

Proefplaatsing

Wat is een proefplaatsing?

Heb je een uitkering, arbeidsbeperking of sta je ingeschreven in het doelgroepregister (banenafspraak) en heb je moeite om een baan te vinden of ben je benieuwd of een nieuwe functie bij jou past? Kies dan voor een proefplaatsing. Dan kun je namelijk 2 maanden lang op proef bij een werkgever aan de slag om te kijken of de functie bevalt.

Tijdens de proefperiode ontvang je geen salaris, maar jouw uitkering loopt wel door. Dit is dus een ideale kans om voor te bereiden op een baan die bij jou past. Om in aanmerking te komen voor de proefplaatsing, heb je nog wel toestemming van het UWV of de gemeente nodig. Lees meer

Voor wie is een proefplaatsing?

Op het moment dat het UWV of de gemeente verwacht dat je moeilijk aan werk kunt komen, kun je in aanmerking komen voor proefplaatsing. Je krijgt hiermee de kans om ervaring op te doen in de functie en ervaren of het ook bij jou past.

  • Er zijn een aantal eisen waaraan je je moet voldoen:
  • Je ontvangt een WIA-, WAO-, WAZ-, Wajong-, WW- of Ziektewet-uitkering van UWV of
  • Je valt onder de banenafspraak (participatiewet) Gemeente.
  • Je hebt niet eerder gewerkt bij deze werkgever.
  • Je krijgt zeer waarschijnlijk een contract van minimaal een halfjaar na de proefplaatsing.
  • Je werkgever sluit tijdens de proefplaatsing voor jou een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering af.

Als je samen met je werkgever kunt laten zien dat een proefplaatsing van 2 maanden niet lang genoeg is, dan kan UWV bij uitzondering toestemming geven voor verlenging van de proefplaatsing. Een proefplaatsing duurt nooit langer dan in totaal 6 maanden.

Wanneer je uitkering tijdens de proefplaatsing stopt omdat de maximale periode is verstreken? Dan stopt de uitkering. Je kunt nog wel doorgaan met de proefplaatsing.

Ziekte en vakantie tijdens de proefplaatsing

Bij ziekte tijdens de proefplaatsing kun je de proefplaatsing verlengen met de periode dat je ziek was. Verlengen is niet mogelijk wanneer je op vakantie gaat tijdens de proefplaatsing. De proefplaatsing blijft dan op een periode van 2 maanden.

Hoe vraag ik een proefplaatsing aan?

Je kunt je hiervoor contact zoeken met de arbeidsdeskundige van UWV of het contactpersoon van de gemeenten. De medewerkers van De Overstap helpen je graag hierbij.

 

Ambulante begeleiding

Wat is ambulante begeleiding?

Met ambulante begeleiding worden cliënten ondersteund in het dagelijks leven. Dit gebeurt met zorg op maat zodat mensen de regie kunnen voeren over hun eigen leven, om zoveel mogelijk zelfstandig deel uit te kunnen maken van de samenleving. De begeleiding wordt altijd gericht op de zorgvraag en de persoonlijke leefsituatie van een cliënt.

Bij start van de begeleiding wordt er gekeken, om welke manier er ondersteuning geboden kan worden. Samen wordt er gekeken wat er aan de hand is, wat er nodig is aan ondersteuning en wat de mogelijkheden zijn. De ambulante begeleider komt in de meeste gevallen bij de cliënt thuis. Wij gebruiken hier o.a. de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) voor. Een instrument waarmee wij de mate van zelfredzaamheid eenvoudig en volledig kunnen beoordelen.

Voor ondersteuning kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Hulp bij de administratie, post en financiën (over facturen, contracten, verzekeringen, enz.).
  • Ondersteuning bij basis behoeften van het dagelijks leven en de zelfzorg.
  • Hulp en ondersteuning bij het opbouwen en/of onderhouden van ondersteunende relaties.
  • Leren contact zoeken met mensen in de omgeving, hulp om te communiceren met anderen.
  • Ondersteuning bij tijdbesteding van plezierige en nuttige activiteiten. Ondersteuning bij een gezond dag- en nachtritme.
  • Ondersteuning bij het aanbrengen van structuur en maken van een overzichtelijke realistische planning. Hulp om de dag in te delen en dingen te ondernemen.
  • Hulp en ondersteuning bij het zelf organiseren van activiteiten in en om de woon en leefruimte zoals de huishouding en boodschappen doen

Onze begeleiding heeft als doel om  zoveel mogelijk uit te gaan van de eigen kracht van de cliënt en het bestaande netwerk. Samen met andere partners worden er afspraken gemaakt om op een flexibele manier en vraag gestuurd ondersteuning in te zetten bij zowel lichte vormen van beperking of zware vormen.

Waar mogelijk wordt het nodige netwerk betrokken bij de begeleiding, samen met andere organisaties. Lees meer

Wat doet een ambulant begeleider?

De werkzaamheden van een ambulant begeleider bestaat uit:

  • Administratieve werkzaamheden
  • Contact onderhouden en omgaan met andere instanties
  • Aanleren en/of behouden van een dagritme
  • Het voeren van de regie over het eigen leven
  • Het aanbrengen van structuur
  • Het verbeteren van de sociale en emotionele vaardigheden
  • Het opbouwen en onderhouden van sociale netwerken
  • Het zoeken naar een zinvolle dagbesteding
  • Het structureren en uitvoeren van huishoudelijke taken
  • Reizen met het openbaar vervoer
  • Het verbeteren van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid
  • Het omgaan met vastgestelde problematieken in het dagelijks functioneren
Wanneer komt iemand in aanmerking voor ambulante begeleiding?

Vanaf januari 2015 bepalen de gemeenten  wie er in aanmerking komt voor individuele begeleiding. Hiermee wordt ook bepaald hoeveel uur per week iemand ambulante begeleiding kan ontvangen. Je kunt hiervoor naar een WMO loket of contact opnemen met een sociaal wijkteam. Binnen 6 weken na je aanvraag dient er een onderzoek te worden gedaan door de gemeente. De gemeente kijkt dan ook of u al zorg ontvangt vanuit andere wetten bijvoorbeeld, zorgverzekeringswet of participatiewet.

Wat betekent de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)?

Volgens de WMO zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de maatschappelijke ondersteuning van hun volwassen inwoners. Daarbij hoort: ‘ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie’.

Participatie wil zeggen: meedoen in de samenleving, bijvoorbeeld mensen kunnen ontmoeten en het verkrijgen van werk of een zinvolle dag invulling hebben.

Welke ondersteuning de gemeente precies moet bieden is niet vastgelegd in de wet. Daardoor is maatwerk mogelijk. Het resultaat moet zijn dat je zo zelfstandig mogelijk kunt leven en mee kan doen in de maatschappij.

Wanneer heb je recht op ambulante begeleiding?

U komt in aanmerking voor ambulante begeleiding wanneer u niet meer zelfredzaam bent en u kunt niet meer meedoen in de samenleving omdat u een aandoening of een beperking hebt.

U komt ook in aanmerking als u langdurige zorg nodig hebt en u geen of onvoldoende mogelijkheden hebt om het zelf op te lossen.

 

 

 

Hoe vraag je ambulante begeleiding aan?

Om begeleiding thuis te ontvangen heeft u een indicatie van de gemeente nodig. Heeft u nog geen indicatie voor ambulante begeleiding? Dan kunt u zelfstandig of met hulp van een familielid of vriend, contact zoeken met WMO zorgloket van de gemeente waarin u woonachtig bent. De gemeente zal u dan uitnodigen voor een keukentafelgesprek.

 

Wat kost ambulante begeleiding?

Ambulante begeleiding wordt door de gemeente bekostigd. Er is sprake van een eigen bijdrage die is vastgesteld. In 2021 betaalt iedereen voor hulp of ondersteuning vanuit de WMO een vaste eigen bijdrage van maximaal € 19,- per maand. Het kan ook minder zijn. Gemeenten mogen de eigen bijdrage van € 19,- verlagen.

 

Werkfit

Wat is een Werkfit-traject?

Een Werkfit-traject is een re-integratiedienst voor mensen met arbeidsvermogen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA/WGA, Wajong, WAO of WAZ) hebben. Of voor mensen die een Ziektewet-uitkering van UWV ontvangen. Ook wordt het ingezet voor mensen die vallen in het doelgroepregister en instromen via de verschillende gemeenten. Het Werkfit-traject is erop gericht om jou (weer) fit te maken voor werk. De duur van de begeleiding hangt af van jouw situatie. Je krijgt maximaal 18 maanden begeleiding.

 

Wat is het doel van een Werkfit traject?

Met Werkfit maken werk je aan het versterken van je werknemersvaardigheden. Denk hierbij aan sociale vaardigheden, motivatie en werkhouding. Na het volgen van het traject ben je klaar voor het vinden van een betaalde baan. In overleg met je re-integratieconsulent bepaal jij wat je nodig hebt. Er zijn verschillende mogelijkheden zoals coaching, sollicitatietraining, een werkervaringsplaats en loopbaanonderzoeken.

 

Naar werk

Wat is een Naarwerk-traject?

Een Naarwerk-traject is een re-integratiedienst voor mensen met arbeidsvermogen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA/WGA, Wajong, WAO of WAZ) hebben. Of voor mensen die een Ziektewet-uitkering van UWV ontvangen. Ook wordt het ingezet voor mensen die vallen in het doelgroepregister en instromen via de verschillende gemeenten. Het Naarwerk-traject is erop gericht om jou binnen de gestelde termijn te helpen een passende en duurzame arbeidsplek te vinden. De gestelde termijn is maximaal 9 maanden. Lees meer

Wat is het doel van een Naarwerk-traject?

Binnen het Naarwerk-traject is het einddoel dat we samen een passende arbeidsplaats hebben gevonden. Dit proberen we in kaart te brengen door in gesprek te gaan met elkaar, het inzetten van loopbaanonderzoeken en het voeren van acquisitie- en bemiddelingsgesprekken. Dit doe je samen met je re-integratieconsulent. Dat wil zeggen dat we kijken naar jouw wensen in combinatie met jouw krachten en bekwaamheden om zo te komen op die passende plek op de arbeidsmarkt. Indien nodig zal er een één-op-één sollicitatietraining verzorgd worden om de puntjes op de i te zetten.

 

Indicatie

Wat is een Indicatie banenafspraak?

Een Indicatie banenafspraak is een verklaring die u krijgt als u zelfstandig kunt werken bij een gewone werkgever, maar door uw ziekte of handicap niet in staat bent het minimumloon te verdienen. Ook niet als u werkt met een voorziening, zoals een aangepaste werkplek.

Wat is een Wajong indicatie?

U kunt Wajong krijgen als u vanaf jonge leeftijd een ziekte en handicap heeft. En daardoor alleen met hulp of begeleiding aan het werk kunt, of helemaal niet kunt werken.

Veranderingen Wajong 2020

Vanaf september 2020 zijn veranderingen  door de nieuwe Wet vereenvoudiging Wajong. De hoogte van de Wajong uitkering wordt op een andere manier berekend. U kunt een garantbedrag ontvangen van UWV als u uitkering met de nieuwe regels lager uitkomt. Mocht uw gezondheid verslechteren dan is er een mogelijkheid om weer Wajong uitkering te ontvangen mocht u gestopt zijn. Voor meer informatie klik hier.

 

Modulaire dienstverlening

Wat is modulaire dienstverlening?

Soms is het zetten van stappen om je werk te hervatten nog te veel gevraagd. Daarom is er modulaire dienstverlening opgezet. De modulaire re-integratiediensten bestaan uit vier producten (los én in combinatie met elkaar in te zetten) en zorgen ervoor dat we meer tijd hebben om je echt goed te helpen, een soort voor-schakeltraject.

De modulaire re-integratiedienstverlening van UWV is speciaal bedoeld voor mensen met een WIA-, WAO, Wajong- of Ziektewetuitkering. Kortom: ieder die vanuit hun persoonlijke situatie een grotere afstand heeft tot de arbeidsmarkt.

Wat is meedoen in de samenleving?

Meedoen, participeren, het benutten van eigen kracht, dragen van eigen verantwoordelijkheid. Het zijn voor mensen belangrijke elementen voor een gelukkig en zinvol leven. Ook voor wie dit minder vanzelfsprekend is omdat de arbeidsmarkt een grote afstand heeft tot deze mensen.

Wat verstaan we onder participatie?

Participatie gaat over meedoen in de samenleving via arbeid of dagbesteding, onderwijs, onderlinge hulp, vrijwilligerswerk, in verenigingen en sociale netwerken.

Waarom is participatie belangrijk?

Waarom is maatschappelijke participatie belangrijk? Mensen met gezondheidsproblemen doen over het algemeen minder mee aan de maatschappij dan gezonde mensen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet werken of raken in een sociaal isolement. Andersom kan meedoen aan de maatschappij een positief effect hebben op gezondheid.

Hoe werkt Participatie interventie?

Een traject participatie interventie is altijd maatwerk. In de intake bespreken we samen wat jij nodig hebt om de buitenwereld weer tegemoet te treden. Op basis daarvan bepalen we in overleg met het UWV hoe we jou het beste kunnen begeleiden.

Wat is maatschappelijke deelname?

Mensen met verschillende, persoonlijke of gezondheids-, problemen doen minder mee in de samenleving dan mensen zonder problemen. Deelname aan verschillende activiteiten zoals vrijwilligerswerk, sporten in een groep mensen of anderen helpen door boodschappen voor ze te doen noemen we maatschappelijke deelname. Je doet mee met de maatschappij.

Wat is een Praktijkassessment?

Deze dienst helpt je, om te onderzoeken over welk arbeidsvermogen je beschikt, of dit vermogen voldoende is om te (kunnen) werken in een betaalde functie en op welke wijze dit vermogen kan worden verbeterd. Een  ‘Praktijkassessment’ is voor jou als je het moeilijk vindt om in te schatten wat de mogelijkheden zijn om te werken.

Wanneer krijg ik begeleiding bij scholing?

Je ontvangt een uitkering bij het UWV. Wanneer het is gebleken dat je, voor ander werk dat bij jou past, scholing nodig hebt kan je begeleiding aanvragen. Deze begeleiding helpt jou om de scholing/ opleiding met succes af te ronden.

 

De week van de loopbaan 2021

Wat is de Week van de Loopbaan?

De Week van de Loopbaan is een initiatief van Noloc waarbij werkenden,  werkzoekenden én werkgevers in de gelegenheid worden gesteld om gratis en vrijblijvend loopbaanadvies in te winnen. De Overstap wil hiermee aandacht geven aan het belang van
Leven-Lang-Ontwikkelen én alle vormen van (persoonlijke) begeleiding van mensen en organisaties op de arbeidsmarkt.

Wanneer is de Week van de Loopbaan?

De Week van de Loopbaan 2021 is van 13 t/m 17 september. In deze week zijn er in heel Nederland loopbaanprofessionals en jobcoaches die hun deuren voor je open tijdens de landelijke Week van de Loopbaan.

Voor wie is de Week van de Loopbaan?

De Week van de Loopbaan is er speciaal voor werkenden, werkzoekenden én werkgevers in het hele land.

Tijdens de Week van de Loopbaan worden deze mensen in de gelegenheid gesteld om gratis en vrijblijvend advies in te winnen bij professionals op loopbaangebied.

Wat wordt bedoeld met een Leven Lang Ontwikkelen?

Om goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat mensen zich blijven ontwikkelen. Dat is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Met maatregelen, experimenten en regelingen moedigt de overheid het ontwikkelen tijdens de loopbaan aan. De Overstap helpt je hierbij door de juiste keuzes te maken voor jouw loopbaan carrière.

Wanneer kan je gebruik maken van de Week van de Loopbaan?

Je kan gebruik maken van de gratis advies gesprekken tijdens de Week van de Loopbaan van 13 t/m 17 september.

Bij De Overstap hebben onze loopbaancoaches in deze week extra tijd vrijgemaakt om  iedereen van goed advies te kunnen voorzien.

 

Testcentrum

Welke testen zijn er allemaal?

Wij bieden 3 soorten testen aan.

  1. De competentie-en interessetest
  2. De functiegeschiktheidstest of beroepskeuzetest
  3. De persoonlijkheidstest

Weet jij niet zo goed welke test jij nodig hebt? Geen probleem! Wij bekijken eerst welke vragen jij hebt waar je een antwoord op nodig hebt. Vervolgens kijken wij welke test jou die antwoorden geeft waar jij naar opzoek bent.

Wat is de LINC test?

De LINC test is een digitale interesse/competentietest gebaseerd op de zes menstypen van het Holland Zelf Onderzoek (zie HZO). Deze test is geschikt wanneer je meer duidelijkheid wil hebben over jouw kwaliteiten, interesses en drijfveren.

Met de uitslag van deze test heb je behalve een mooi inzicht ook volop mogelijkheden om te kijken welke beroepen/sectoren bij jou past en kun je gerichter zoeken in een speciale database.

Wat is het Holland Zelf Onderzoek (HZO)?

Het Hollands Zelf Onderzoek (HZO) is een beroepskeuzetest dat zelfstandig kan worden ingevuld. Je krijgt hiermee inzicht in jouw eigen interesses, kwaliteiten en drijfveren en je wordt gestimuleerd om actief te zoeken naar passende beroepen en functies.

Het HZO is niet alleen een test, maar ook een zelfreflectie-instrument.
Het HZO is ontwikkeld om jou te helpen bij de keuze voor een opleiding of beroep.

Wat is de DISC test?

De DISC test is een persoonlijkheidsanalyse. Met de DISC test krijg je diepgaand inzicht in je eigen persoonlijkheidsstijl en die van anderen. De DISC test geeft inzicht in jouw gedrag en de verschillen tussen mensen. Ook komt naar voren hoe jouw behoeftes invloed heeft op je gedrag. Met deze kennis over jezelf bepaal je of de functie en het werk wat je doet ook écht bij je past of welk werk beter aansluit bij jouw persoonlijkheid.

 

De Overstap

Hoe vraag ik begeleiding aan?

Wanneer je een uitkering ontvangt van bijvoorbeeld gemeente of UWV door ziekte of een beperking dan zijn er mogelijkheden voor ondersteuning bij het vinden van werk of in de thuissituatie. De Overstap heeft contacten met gemeenten en UWV. Wij helpen je graag om met je juiste persoon in contact te komen.

Wanneer je een betaalde overeenkomst hebt bij een werkgever en door ontslag of ziekte of andere problemen zijn er verschillende mogelijkheden voor ondersteuning. Neem hiervoor contact op met De Overstap

Waar kan ik De Overstap vinden?

Het werkgebied van De Overstap is Oost Nederland (Overijssel, Noord Gelderland en Zuid Drenthe) We beschikken over 2 kantoren in Hengelo en Zwolle. Samen met jou bekijken we wat we voor je kunnen betekenen

Wat is de doelgroep van De Overstap?

De doelgroep van de Overstap is zeer divers. Wij ondersteunen bijvoorbeeld jonge mensen thuis of in de zoektocht naar een passende werkplek tot oudere werknemers welke door ziekte op zoek moeten naar een andere werkplek. We beschikken over specifieke kennis van verschillende ziektebeelden en beperkingen bijvoorbeeld over  Autisme. Neem contact op met De Overstap. We staan je graag te woord en bekijken samen met jou wat we voor je kunnen doen.

Vragen? Laat u terug bellen

Recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×